Fotografowanie jest znanym i szeroko rozpowszechnionym hobby, przez co nieustannie rośnie popularność różnorodnych kursów i warsztatów w tym zakresie. A jest z czego wybierać! Dziś bowiem mamy do czynienia z bardzo wąskimi specjalizacjami, przez co możemy wyróżnić między innymi fotografię krajobrazu czy portretową.

Szczególnie ten drugi rodzaj wymaga nie lada umiejętności i doświadczenia, gdyż wiele zależy nie tylko od samego fotografa i warunków świetlnych, ale też od samego modela, którego nierzadko trzeba nieco „poprowadzić” przez sesję. Z tego powodu wiele osób rezygnuje z popularnej „portretówki”, skupiając się na prostszych, mniej wymagających dziedzinach. Wbrew pozorom jednak, fotografia portretowa nie musi być granicą nie do przejścia, nawet dla mniej doświadczonych pasjonatów. By osiągnąć powodzenie w robieniu tego typu zdjęć, trzeba przede wszystkim dużo ćwiczyć i – tak jak w każdym innym zajęciu – być świadomym pewnych zasad. Dla początkującego, który dopiero zadamawia się w temacie, opisane poniżej proste wskazówki sprawią, że płynniej wdroży się w świat fotografii portretowej.

Przedstawienie modela

Najważniejszym elementem każdej fotografii portretowej jest osoba, którą zdecydowaliśmy się uwiecznić. Z tego powodu to na niej powinniśmy skupić swoją uwagę i umiejętności – zastanowić się, jak chcemy ją przedstawić, jak jej ustawienie, strój, mimika, postawa, a także mnóstwo innych aspektów wpłynie na charakter zdjęcia. Czasem pragniemy nieco ją upiększyć, a niekiedy wręcz przeciwnie – naszym głównym celem jest pokazanie jej w pełni naturalnie. To wszystko daje nam miliony kombinacji takich czynników jak oświetlenie, kompozycja czy chociażby kadrowanie. Często już po kilku ujęciach widzimy różnicę pomiędzy tym, co wyszło dobrze, a co nieco gorzej. Dlatego nic nie może zastąpić doświadczenia i obserwacji stosowanych przez nas zasad w praktyce.

Zdobywanie doświadczenia

Jak zatem możemy szybko i z powodzeniem zdobyć doświadczenie? Wiele osób zajmujących się fotografią portretową odczuwa boleśnie brak chętnych do pozowania modeli. W przypadku ćwiczeń, im więcej różnorodnych osób, którym możemy zrobić zdjęcia, tym lepiej. Jeśli borykamy się w problemem braku chętnych do uwiecznienia na fotografii, najlepszym rozwiązaniem będzie udział w odpowiednich warsztatach. Wielu profesjonalistów organizuje tego typu spotkania, na których przybliża teorię robienia zdjęć, a także daje możliwość wykorzystania jej w praktyce.

Fotografia portretowa, ze względu na swoją popularność, także cieszy się szeroką ofertą wszelkiego rodzaju warsztatów. By się jej przyjrzeć wystarczy zajrzeć na stronę: https://www.akademianikona.pl/warsztaty/grupa/134/fotografia-portretowa/ – Akademia Nikona oferuje bogaty w najróżniejsze propozycje wachlarz opcji, zarówno dla początkujących, jak i bardziej zaawansowanych fotografów. Dzięki udziałowi w podobnych warsztatach mamy szansę szerzej zapoznać się z tematem, ale także uzyskać wskazówki i zasięgnąć opinii innych znawców tematu na temat naszych dzieł. Dlatego może być to nieocenioną pomocą w czasie nauki fotografii portretowej.

Komfort pracy

Oczywiście poza zadbaniem o to, by nasz model dobrze wyszedł na sesji, ważne jest także jego dobre samopoczucie w jej trakcie. Wielu profesjonalistów boleśnie przekonało się, iż nieśmiały lub łatwo rozpraszający się model potrafi niebezpiecznie zagrozić jakości wykonanych przez nas zdjęć i może też całkowicie zmienić ich wydźwięk. Podczas nauki fotografii portretowej ważnym jest więc nauka także innej umiejętności – pracy z modelem. Często wystarczy niezobowiązująca rozmowa lub proste słowa wdzięczności za wykonywanie przedstawionych poleceń, na przykład dotyczących ustawienia, by polepszyć atmosferę podczas sesji i w dużym stopniu zwiększyć przyjemność pracy zarówno sobie, jak i modelowi.

Kompozycja osoba-otoczenie

Kolejną kwestią dotyczącą pracy z innymi osobami jest kwestia ich ustawienia w stosunku do otoczenia. W fotografii portretowej spotykamy zarówno sytuacje, gdy fotografowana osoba jest głównym, niepodzielnym tematem zdjęcia, jak i takie, gdy istnieje w niedającej się zignorować relacji z otoczeniem. Do obydwu z tych sytuacji będziemy podchodzić w kompletnie inny sposób – możliwe, że w każdej z nich potrzebne będzie inne kadrowanie, oświetlenie, a nawet sprzęt. Nie musimy od razu wzorem profesjonalistów zastanawiać się nad tysiącami możliwych kombinacji, ale ważne, byśmy zdawali sobie sprawę z ich istnienia i wtedy, w miarę własnych możliwości, stopniowo wdrażali się w ich stosowanie.

Oczywiście, poza wspomnianymi aspektami, jest jeszcze wiele kwestii – bardziej lub mniej indywidualnych, które powinny zainteresować chcącego się rozwijać fotografa. Dla początkujących jednak wskazówki te mają najwyższą wartość praktyczną – jeśli zależy nam na rozwoju i zdobywaniu doświadczenia, te proste uwagi powiedzą nam w co warto zainwestować na początku, by następnie, po poznaniu podstaw, skupić się dynamicznie na dalszym rozwoju.

źródło: akademia Nikona