Edytorial – co to jest?

24766

Edytorial to seria zdjęć, połączonych w jakiś sposób, przede wszystkim osobą autora, ale nie tylko. Także obsadą (na wszystkich zdjęciach te same modelki, tylko obleczone w różne fatałachy), albo tematem (“sztuczne futerka”, “plastik fantastik” są bardziej prawdopodobne niż “Przekształcenia architektury obiektów straży pożarnej miast Dolnego Śląska w okresie międzywojennym” – i bez beki mi tu, bo to temat mojego doktoratu!) albo charakterem scenografii, czy plastyką zdjęć. A najlepiej żeby zdjęcia edytorialu były spójne pod każdym z tych względów.

Edytorial jest przygotowywany najczęściej z zamysłem publikacji w magazynie. Im wyższa ranga magazynu, tym większy prestiż udziału w edytorialu. Największy lans dla to oczywiście okładka – COVER. Najczęściej stanowi część MAIN FASHION STORY – głównego edytorialu w gazecie. Mniejsze sesje (w niektórych magazynach jest po kilka edytoriali), mniej znane magazyny, zdjęcia z grupowe (z innymi modelkami) to też rzecz jasna jakiś tam lans, ale mniejszy niż dobry magazyn, main fashion story, one model. Okładka ” Świat wędkarza” jest mniej prestiżowa z oczywistych względów niż edytorial w “ELLE”.

Są tez publikacje wirtualne, w magazynach online, które nie ukazują się w papierowym nakładzie. One trochę mniej robią wrażenie, jeżeli chodzi o powagę sytuacji, szczególnie jeżeli taki serwis jest hinduski czy też turkmenistański.

Za edytoriale jest stosunkowo mała kasa, ale warto je robić – przeczytaj “Jak zostać sławną i bogatą”. To istotny wkład w jedno z głównych narzędzi pracy modelki – booka. Jako modelka, powinnaś znać przynajmniej najbardziej liczących się fotografów, żeby wiedzieć, kiedy się zesikać w gacie, gdy ktoś zaproponuje Ci z nimi edytorial.

Wypasione edytoriale są publikowane na przykład na serwisie Fashion Gone Rouge


Źródło: elementarz dla modelek | Zdjęcie czołówkowe: edytorial Toxic by Grymuza


[one_sixth]
[/one_sixth][five_sixth_last]

Autor tekstu: Magda Majka Lewicka

Była zarówno modelką jak i bookerką w dobrej agencji. Aktualnie realizuje się jako właścicielką firmy Imaga.pl produkującej między innymi sesje zdjęciowe, klipy filmowe i pokazy mody. Prowadzi popularnego bloga elementarzdlamodelek.blogspot.com którego przedruki znajdziecie w Promodels Magazine.[/five_sixth_last]