Fotografia korporacyjna – jak ją zrobić dobrze?

2901

Korporacyjna vs biznesowa

Fotografia korporacyjna to w dużej części ta sama dziedzina, jaką jest fotografia biznesowa. Skupia się ona na pokazaniu członków danej organizacji w charakterze pracowników jako partnerów różnych projektów, a także w hierarchii struktury firmy. Zdjęcie o charakterze korporacyjnym najczęściej ukazuje grupę pracowników, którzy w specjalnie dobranych strojach i pozach, zazwyczaj w ujęciu przy konkretnej pracy, pokazani są od strony zadań i ich miejsca w strukturze całej korporacji. To specyficzne zdjęcia grupowe z pokazaniem poziomu i jakości relacji pomiędzy pracownikami.

W fotografii biznesowej jednymi z najczęstszych ujęć są zdjęcia portretowe. Skupiają one uwagę widza w przypadku prezentacji, czy np. reklam wielkoformatowych lub czytelnika w przypadku obcowania z folderami reklamowymi – głównie na twarzy przedstawionej osoby. Pokazanie sylwetki, ułożenia rąk, pozycja ciała – to wszystko można tak dopasować w trakcie powstawania odpowiednich ujęć, by wywoływały one określone wrażenie.  W fotografii korporacyjnej wykorzystuje się podobne ujęcia, ale częściej przedstawia się pracowników w otoczeniu miejsca pracy, w którym na co dzień wykonują swoje obowiązki. Takie zdjęcie nie koncentruje uwagi jedynie na tej osobie, ale roli, jaką pełni w firmie.

Fotografia korporacyjna jest najczęściej wykorzystywana do wykonania kompleksowej wizualizacji zespołów. Fotograf ma za zadanie wydobyć z wielu twarzy pracowników firmy ich cechy indywidualne i jeszcze umieć przedstawić te postaci na tle większej całości. Czasami z takiej akcji, która jest za każdym razem swego rodzaju eksperymentem, wychodzą bardzo ciekawe fotografie, na których ludzie dostrzegają siebie w zupełnie nieoczekiwany sposób. Fotograf dzięki swoim umiejętnościom, widzi i umie zrobić i wydobyć to, czego inni nie widzą w pierwszym momencie.

Dodać trzeba, że sesje zdjęć korporacyjnych nie zamykają się w ciągu jednego dnia. Kilka dni, a nawet tydzień – to czas, który zarówno fotograf jak i firma musi zarezerwować na przeprowadzenie tej szczególnej operacji. Ten czas jest potrzebny na zagospodarowanie przestrzeni biurowej, a czasami także i tej na zewnątrz firmy lub do zbudowania planu zdjęciowego.

Aranżacja planu zdjęciowego

W fotografii korporacyjnej bardzo ważna jest aranżacja miejsca do sesji. Jest to dość pracochłonny punkt większego projektu. Trzeba do niego podejść koncepcyjnie. Zbudowanie planu zdjęciowego to nie jedyna rzecz, jaka jest potrzebna do nakreślenia odpowiedniego tła całej akcji. Fotograf zwykle pewną część czasu rezerwuje sobie na przeprowadzenie wywiadu z fotografowanymi osobami. Takie rozpoznanie daje bardzo dużo, ponieważ w kilku minutach rozmowy można wyczuć usposobienie danej osoby, jego nastawienie do wykonywanej pracy. W takim wywiadzie fotograf ocenia, czy dana osoba będzie się czuła skrępowana przed kamerą czy będzie umiała zachowywać się w miarę naturalnie. Bywają sytuacje, kiedy sesja korporacyjna może mieć swoisty element sesji wstępnej, poświęconej właśnie na oswojenie się z obiektywem  fotografa.

Korporacyjna wizytówka

Fotografie korporacyjne zwykle mają swój ściśle określony cel. W związku z tym, fotograf wykonujący zdjęcia korporacyjne musi być spostrzegawczy i działać w sposób dobrze zorganizowany. Konieczne jest rozpracowanie grupy. Poznanie nie tylko ról pracowników, ale i ich emocji, to rzeczy będące podstawą udanej sesji. W fotografii korporacyjnej specjalizuje się coraz większe grono fotografów. Wysoki poziom sług jest domeną jednak nielicznych, w związku z tym warto zapoznać się z wcześniejszym portfolio artystów. Jeśli chodzi o Warszawę, to jednymi z bardziej polecanych są m.in. fachowcy z teamu Portret24. Ich portfolio można zobaczyć pod adresem http://portret24.pl/portfolio/fotografia-korporacyjna/.   

 

źródło: artykuł sponsorowany